Kitap fiyatları çok (mu) yüksek...

Şubat 06, 2010



Kitapçıya gidip bir kitap aldığımızda ödediğimiz paranın yaklaşık olarak,

%8'i KDV'ye
%30-32'si kitapçıya
%8-10'u dağıtım şirketine
%10-15'i telif ücretine
%4'ü de ücretsiz protokole, geri kalanı ise yayınevine gider.

Farklı dağıtım olanakları ya da stok stratejileriyle internet üzerinden kitap satışında etiket üzerinden çeşitli indirimler uygulanabilmektedir. Bunun dışında yayınevlerinin kendi dağıtım mağazalarında da, kitapçı ve dağıtım payları düşülerek %30 ila 40 arasında indirimli satılır kitaplar.
Korsan kitap satışında tabii bu tür yasal masraflar olmadığı için sudan ucuza satabilirler kitapları... Yani korsan kitap satışı sadece yazarın ya da yayınevinin kazancından çalmak değil, tüm bu süreçlerde çalışan insanların emeğinden çalmaktır.
Bundan daha kötüsü de yasal olarak var olan korsan yayınevleridir. Bir ya da birkaç kişinin çevirisinin üzerinde birtakım değişiklikler, genellikle kısaltmalar yaparak, kimseye telif parası bile ödemeden, minimum sayıda çalışanıyla, minimum düzeyde maliyetle 3-5 liraya çocuk klasikleri, dünya klasikleri falan basar bunlar.
Ayrıca Türkiye'de kitapların pahalı olmasının en büyük sebeplerinden biri de kağıdın üretiminin az olması ve ithal edilen kağıdın maliyetinin yükselen kurla birlikte artmasıdır.
Eee n'apalım maddi durumu müsaade etmeyen kitap okumasın mı? Okusun tabii, bunu da doğru düzgün işleyen ve çok sayıda halk kütüphanesiyle sağlayabiliriz diye düşünüyorum. Zaten illa okumak isteyen insan, bir yolunu bulur (arkadaşından ya da başka birisinden ödünç alabilir mesela) ve okur.
Ha, üç paket sigara fiyatına, sigara yerine gider kitap alırım o ayrı :)

Digg Stumble Delicious Twitter Facebook Reddit RSS

2 yorum:

aislinn dedi ki...

Çook güzel yazılar okuyorum burada. Keşke daha çok zamanım olsa da daha çok okusam, sende daha çok yazabilsen...

amonka dedi ki...

Çok teşekkür ederimmm :) Evet keşke benim de daha çok vaktim olsa, aklımdakilerin hepsini yazabilsem...
İzlemeye devam :)

Related Posts with Thumbnails

Seyirciler